Ze względu na oczekiwania klientów pragnących kupować produkty pochodzące z odpowiedzialnych źródeł, Spółka Żabka Polska ogłosiła, że podejmie wszystkie niezbędne kroki, aby do 2025 wycofać jajka klatkowe ze wszystkich sklepów Żabka i Freshmarket. Firma jest największym graczem segmentu convinience w Polsce.

Oświadczenie Spółki

W opublikowanym komunikacie Żabka Polska wskazuje na wielość czynników, mających udział w kształtowaniu rynku jaj. Spółka podkreśla, że od swoich dostawców oczekuje „wysokich standardów w wymiarze odpowiedzialnej produkcji i pozyskania zasobów.” W obu sieciach planuje stopniowo zastępować jajka „trójki” ich alternatywami pochodzącymi z mniej okrutnych źródeł.

Jesteśmy świadomi, że praca producentów nad podnoszeniem standardów wobec zmieniających się oczekiwań klientów, uwarunkowań prawnych i ich obiektywnych możliwości, wymaga czasu. Uwzględniając te wszystkie kwestie, przygotowaliśmy plan dochodzenia do całkowitego wyeliminowania jaj z chowu klatkowego. Naszym celem jest całkowite odejście od sprzedaży jajek tego rodzaju w czasie nie dłuższym, niż do 2025 roku. W międzyczasie będziemy działali na rzecz wzrostu udziału jaj, pochodzących z chowu ściółkowego i wolnego wybiegu, w ogólnej sprzedaży.

Aktualna sytuacja rynkowa

Najnowsze dane dotyczące udziału jaj z poszczególnych rodzajów hodowli w europejskiej produkcji opisują sytuację z roku 2016. W całej Unii Europejskiej 44,4% kur jest hodowanych w systemach bezklatkowych. Procentowo najwięcej ptaków w chowie bezklatkowym jest obecnie w Luksemburgu (100%), Austrii (98%) i Niemczech (90%). W Wielkiej Brytanii 50% kupowanych prywatnie i używanych w przetwórstwie jaj pochodzi z wolnego wybiegu; producenci z wysp są ponadto liderem europejskiego rynku jaj wolonowybiegowych – pochodzi od nich 40% wszystkich unijnych jaj oznaczonych cyfrą 1. Niestety, w tym rankingu Polska plasuje się na czwartym miejscu od końca (razem ze Słowacją) – jedynie 12% polskich kur nie jest trzymanych w klatkach. Oznacza to, że polscy hodowcy mają jeszcze wiele pracy, by sprostać rosnącym wymaganiom swoich klientów.

Od czasu opublikowania tych danych, kilkanaście wielkich firm działających w Polsce ogłosiło, że do maksymalnie 2025 roku pragnie wycofać ze sprzedaży i użycia jajka „trójki”. Są to m. in. największe dyskonty (Biedronka, Lidl), największa polska grupa gastronomiczna (Sfinks), supermarkety (Tesco, Carrefour). Jak widać, trend ten zauważyli również właściciele sieci sklepów osiedlowych. W obliczu takich zmian oraz biorąc pod uwagę fakt, że żądania poprawy dobrostanu kur są widoczne na całym świecie, producenci jaj nie mają wyjścia. Muszą spełnić oczekiwania klientów.

Pobierz notkę prasową
Poprzedni
Następny