Dzień Przedsiębiorcy – święto przedsiębiorczych Polaków
Polacy postrzegani są jako naród przedsiębiorczy, a chęć działalności na własny rachunek potwierdza 57% Polaków . Niestety z uwagi na obawy związane z otwarciem swojego biznesu oraz formalnościami z tym związanymi wielu odstępują od tego pomysłu. Wielu z nich coraz częściej spogląda w stronę franczyzy, która jest bezpiecznym i sprawdzonym modelem biznesowym. W niedzielę, 21 czerwca obchodzony był Dzień Przedsiębiorcy, święto wszystkich właścicieli małych i dużych firm, którzy mają swój ważny wkład w rozwój polskiej gospodarki, stawiając przy tym czoła codziennym wyzwaniom.
Doceniać bycie na swoim
Jak wynika z badania opinii „Przedsiębiorczość Polaków”[1] zrealizowanego pod koniec 2019 r. przez Kantar Polska na zlecenie Żabka Polska za największą zaletę posiadania własnej firmy postrzegany jest brak przywiązania do zewnętrznego pracodawcy, co wskazało 39 proc. ankietowanych, nienormowany czas pracy (29 proc.), wyższe przychody (28 proc.) oraz satysfakcja z własnych osiągnięć (27 proc.). W ramach badania, ponad połowa, bo 57 proc. badanych wyraziło skłonność do założenia własnej działalności gospodarczej. Gotowy pomysł na biznes i działalność pod rozpoznawalną marką to dwie najsilniejsze zalety franczyzy, na które wskazywało odpowiednio 38 i 34% biorących udział w badaniu. Do przystąpienia do franczyzy motywują Polaków także niski wkład własny na starcie (24%) oraz wsparcie przy działalności marketingowej (21%) czy zatowarowaniu (18%). Nie dziwi zatem, że już przeszło 4700 przedsiębiorców prowadzi ponad 6200 sklepów franczyzowych pod szyldem Żabka. Marka ta, rozpoznawalna przez 97 proc. Polaków, w 2019 r. zanotowała kilkudziesięcioprocentowy wzrost liczby zainteresowanych podpisaniem umowy franczyzowej.
Silny partner gwarancją stabilności biznesu
– Cieszymy się z rosnącej przedsiębiorczości Polaków i z tego, że jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych franczyzodawców na rynku możemy ją współtworzyć. Przedsiębiorcy, którzy z nami działają, to osoby w różnym wieku, o zróżnicowanym doświadczeniu, wykształceniu czy kompetencjach. Czujemy się zobowiązani do stworzenia naszym franczyzobiorcom jak najlepszych warunków do prowadzenia własnego biznesu, dlatego wsłuchujemy się w ich potrzeby i wspólnie szukamy odpowiednich narzędzi, aby na nie odpowiedzieć. Od momentu przystąpienia do sieci gwarantujemy im pełne wsparcie na każdym etapie – zaznacza Adam Manikowski, Wiceprezes Zarządu ds. Operacyjnych w Żabka Polska.
Jak pokazuje przykład pana Krzysztofa franczyza Żabki jest dobrym rozwiązaniem dla każdego. W gronie franczyzobiorcami sieci są osoby które pracowały wcześniej w handlu, jak i ci, którzy rzucili korporacje, aby prowadzić własny biznes, realizując się zawodowo i prywatnie.
– W przeciwieństwie do korporacji, z którą byłem długo związany, a z której odszedłem, bycie franczyzobiorcą sklepu Żabka, ma istotne przewagi. Praca na etacie 8 godzin dziennie przez 5 dni w tygodniu nie dawała mi tyle satysfakcji co bycie na swoim: mam większą niezależność, a aktualny styl działalności zdecydowanie bardziej odpowiada moim potrzebom, przy czym jednocześnie mogę liczyć na wszechstronne wsparcie ze strony sieci. Z kolei z punktu widzenia managerskiego, niezwykle ważne jest dla mnie to, że mam swobodę w doborze pracowników i zarządzaniu zespołem – podkreśla Krzysztof Juźwikowski, franczyzobiorca sklepu Żabka z Warszawy.
Pomoc i wsparcie doświadczonego partnera to jedna z największych zalet, jakie oferuje system franczyzowy. W aktualnej ofercie Żabki nowy franczyzobiorca ma zagwarantowany przychód podstawowy w wysokości 16 tys. zł przez pierwsze 12 miesięcy działalności. Franczyzobiorca otrzymuje w pełni wyposażony i zatowarowany sklep, przy wkładzie własnym 5 tys. zł, które przeznaczane jest między innymi na zakup kasy fiskalnej czy produktów regionalnych. Według danych sieci na 10 nowych franczyzobiorców, aż 9 osiąga satysfakcjonujący poziom rozwoju sklepu po pierwszym roku.
Rozpoczęcie współpracy z marką jest równoznaczne z dostępem do know-how, sprawdzonego w przypadku Żabki w ponad 21-letniej praktyce, ciągle aktualizowanego, stosownie do rozwoju rynku. Od początku przedsiębiorcy mogą korzystać również z szeregu szkoleń, które poszerzają ich wiedzę i umiejętności z obszaru sprzedaży czy zarządzania zespołem. Stałe wsparcie świadczy także specjalna jednostka – Centrum Wsparcia Franczyzobiorców, która pomaga w rozwiązywaniu problemów zgłaszanych przez franczyzobiorców. Sieć nieustanie inwestuje również w rozwój nowoczesnych narzędzi technologicznych, które pomagają przedsiębiorcom w prowadzeniu biznesu. Przykładem takiego rozwiązania jest opracowana wspólnie z franczyzobiorcami aplikacja mobilna frappka, stanowiąca swoiste centrum zarządzania sklepem z poziomu smartfona.
Trudne czasy mobilizują do działania
W aktualnej sytuacji franczyza okazuje się być dobrą alternatywą. Epidemia koronawirusa zmieniła postrzeganie wielu osób, szczególnie tych które straciły pracę na etacie i stworzyła szansę na rozpoczęcie własnej działalności prowadzonej przy wsparciu sprawdzonego partnera. – Jesteśmy utożsamiani ze stabilnością i gwarancją rozwoju, nawet w trudnych czasach. W samym kwietniu br., pomimo już trwającego od kilku tygodni stanu epidemicznego, do sieci dołączyło ponad 120 nowych franczyzobiorców – podkreśla Adam Manikowski. – To pokazuje, że nasz model biznesowy dostosowywany jest do zmieniającego się otoczenia rynkowego i zapewnia stabilność finansową – dodaje.
Ponad 4700 lokalnych przedsiębiorców o różnym doświadczeniu zawodowym, wykształceniu czy osobowości, znalazło swoją drogę zawodową w prowadzeniu własnego sklepu, tworząc w całej Polsce przeszło 20 000 miejsc pracy. To, co ich charakteryzuje to przedsiębiorcze podejście, inicjatywa, pracowitość i zaangażowanie. Świętujmy razem z nimi!